Magunkról
Szolgáltatásaink
Tudatosan az egészségért
Hálózat
Bejelentkezés
Képek
Elérhetőségeink
Egészségpénztárak

Központi rendelő:
    1135 Budapest,
    Jász utca 33-35.
    térkép

Tel/Fax: 236-0176

Mobil: 06 30 633-0961

SMS: 06 30 633-0961

e-mail:
hungariamed@hungariamed.hu

Adószám: 12489477-2-41



 
 
Dimenzió
 
Egészségért
Tudatosan az egészségért

Munkahely és lelkiállapot
Az éltető falatok...táplálkozási 1x1
Állandó készenlét - Mindennapi stresszhatások
Csak még egy szál cigarettát... tényleg egy újabb koporsószeg...
Legyőzhetetlen horkolók
Görbe szék, és görbe hát. Amire eddig nem is gondolt
A pohár másik oldala
Tenisz - a mozgás éltető ereje
Tudom: Sál, sapka...
Gyógyszer nélkül egy hét...
Hogyan fokozzuk agyunk..?
150 évig élni
Megoperálnak és még éheznem is kell?
Több éjszakázás - több emlőrák?
A fülzúgást úgy gyógyítják, mint a fantomfájdalmat?
Az ágy
Játékszenvedély
Ilyen betegek vagyunk?
Botrányos kézmosás
Kinek árthat a gyógyfürdő?
Humphrey Bogartnak nem volt légkondija
Miért vagyunk önpusztítók?
Csavaros műér
Szennyezett levegő - csökkenő nemzőképesség
A kevés alkohol védi a szívet - de nem gyógyszer
Prosztatarák gyógyítás - tessék választani!
Tériszony és életszeretet
Viszketés - még az okát sem ismerjük



AZ ÁGY

Egy kínai közmondás szerint az életben két dolog fontos, a jó ágy és a jó cipő: ha nem az egyikben, akkor a másikban vagyunk (amiből mellesleg az is kiderül, hogy az egyik kedvenc Rejtő-idézetem - a férfimellény olyan, mint az élet: rövid és értelmetlen - talán kínai ihletésű).



Szóval most a két legfontosabb dolog egyikéről, az egészséges fekhelyünkről szólunk. Hatásáról a gerincre, arra a megviselt csontoszlopra, amellyel a természet fizetteti meg kiemelkedésünk és felegyenesedésünk árát, fájdalom – a kor és kopás, a megterhelés és traumák következtében egyre fokozódó hátfájdalmak formájában.

A gerincbántalom egyik gyógyszere valóban a megfelelő ágy lehetne, hisz vízszintes helyzetbe kerülve mintegy felére csökken a rá nehezedő gravitációs nyomás. Körülbelül száz kilopondról ötvenre. Miközben a huszonnégyből hat-nyolc órát, egész életünkből pedig több évtizedet töltünk el vízszintes helyzetben – fekhelyeink meglepően alkalmatlanok gerincünk, és egész testünk megkímélésére.

Pedig az ágykultusz több ezer éves. Kínában például már akkor foglalkoztak lakberendezéssel, amikor Európában tán még ágy sem volt. A fengsui, az elhelyezés kínai művészete szerint, az ágyat, hogy lássuk ki lép be, az ajtóval szemben, de átlós irányban - kell elhelyezni. Pont az ajtóval szembe tenni tilos – ez Kínában a koporsó helye. Mert ha erre a rossz helyre kerül a fekhely, az idegességhez, sőt, betegséghez vezet. Hacsak a szemben lévő ágy káros hatásait a bejárathoz közel elhelyezett szélharangokkal ki nem védjük...

A modern hálószobában az ágy többnyire az ablak alá kerül, méghozzá úgy, hogy besüssön a felkelő nap. Arra is törekedni kell, hogy se a közvilágítás, se az autók fényszórója ne hatoljon be a helységbe. Viszont a hold, a csillagok, a felhők látványa kifejezetten nyugtatóan hat az ágyban fekvő idegrendszerére – ezzel elalvására is.
Csodásan faragott barokk ágyakat csodálhatunk meg az európai királyi palotákban, Schönbrunnban és Versailles-ban. Gazdagon, aranyozott, hatalmas baldachinos fekhelyeket. Bár azt szerényen megjegyeznénk, hogy a baldachin, tehát a mennyezetes ágy, csak a 18. századtól lett a gazdagság és sznobéria jelképe. Addig ugyanis gyakorlati haszna volt: a minden oldalról leengedhető függönnyel, drapériával a huzat, na meg a legyek és szúnyogok ellen védték meg magukat a tehetősebbek. A kínaiak még szellemesebben védekeztek, házaik papírvékony falai közt a hideg ellen: magát az ágyat fűtötték – belülről és alulról. Mint a kemence padkáján alvó magyar parasztgyerekek.
Ugyanakkor bármilyen szép és kényelmes isvolt a főrendek, a királyok hálóhelye, ezek a fekhelyek az ő hátuknak sem tettek jót: a túl puha, túl süppedős ágy árt a gerincnek. Hogy miért, arra Dr. Darabosné Tim Irma gyógytornász adott szakszerű magyarázatot. A gerinc nem egy merev, egyenes bot, hanem kemény csigolyacsontokból és rugalmas porckorongokból álló S-alakú felépítmény. Hajlékonysága, teherbíró-képessége miatt igazi építészeti csoda. De ez a csoda, ha nem is három napig, de mindenképpen a kívánatosnál rövidebb ideig tart, ha puha a matrac. Mert kitölti ugyan a gerinc minden görbületét, de a domború részeit nem támasztja alá megfelelően. Ilyenkor a gerinc mellett futó mély hátizmok vízszintes helyzetben sem képesek ellazulni. Pedig erre az elernyedésükre égetően szükségük lenne, különösen, ha a rossz testtartás miatt egyébként is túlfeszültek. Ráadásul ezek az izmok zsugorodásra hajlamosak – ha sosincs módjuk ellazulni, előbb-utóbb zsugorodni is fognak.

A vicc az egészben, az hogy miközben arra már jó ideje rájöttek, hogy mennyire ártalmas a túl puha ágy – mostanában kezdjük csak kapiskálni, hogy a túl kemény is bajt okozhat. Nem csak mert kényelmetlen – bár ez sem elhanyagolható szempont -, hanem mert szintén árt a gerincnek. Nyomja az élettani domborulatait, miközben nem támasztja alá az fiziológiás homorulatokat sem. Ezért, a szakszerű megfogalmazás szerint, az a jó ágy, amely rugalmasan kemény alátámasztást biztosít, amely a gerinc kétszeres S-alakú görbületét a természetes íveknek megfelelően, elsősorban az ágyéki és nyaki szakaszokon alátámasztja.

Jó-jó, de mikor elég puha, vagy inkább kemény – rugalmasan kemény egy ágy? Nem olyan könnyű válaszolni erre. Nem túl tudományos, de gyakorlati módja a megítélésnek: akkor túl puha, ha nehéz egyik oldalunkról a másikra átfordulnunk, és akkor túl kemény, ha könnyedén befér a kezünk a derékalj alá. Az igazság az, hogy nagyon egyéniek az igények. Nem egy ismerősöm vett már mindenféle csodaágyat, amelyek végül is nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Mások meg bárhol, bármilyen helyzetben jóízűen húzzák a lóbőrt.

A szakemberek, a kárpitosok, asztalosok szerint, a kombinációk az igaziak. Megfelelő rugózat fölé olyan töltőanyag kerüljön, amely elég kemény. Szándékosan fogalmaztam ilyen általánosságban, mert ahány iparost és gyógytornászt kérdeztem, mindegyik mást mondott. Ki a hagyományos laticelre esküdött, ki habszivacsra, ki az afrikot, a régóta ismert tömítőanyagot magasztalta. Ez utóbbi egyébként eredetileg az afrikai törpepálmaleveleiből készült, és a gyapothoz hasonló anyag.

Akadt olyan is, aki arra emlékeztetett, milyen jól aludtak a magyar parasztasszonyok rizsszalmával töltött szalmazsákokon. És jót nevetett, amikor a tisztaszoba hímzett párnákkal felpúpozott, süppedős ágyait emlegettem. Mert, hogy abban sosem aludtak, csak raktározásra, a stafírung, a hozomány tárolására használták. Az egyik hátfájós barátom ma is kizárólag lószőrrel töltött matracon hajlandó aludni, az egyik bácsikám meg az Epeda-rugózattal ellátott fekhelyet nevezi csak ágynak. Most a légcellás ágy a divat – ára miatt elsősorban a tehetősek körében. Ezeknél már a matrac különböző helyeire, azaz a különböző gerincszakaszok alá lehet egy speciális kompresszorral több-kevesebb levegőt fújatni. Addig variálhatja az ember, amíg meg nem találja az optimális arányt, az ideális rugalmasságot. Ja igen, az ágyak pumpálásához távirányító is jár. Egy gombnyomás, és besüpped a fenekünk, vagy jobban alátámasztódik a nyakunk. És akkor még nem beszéltünk a vízágyról (mai átlagos ára fél millió forint). Nagyon kellemes érzés, az ember úgy ringatódzik az ember rajta, mint csónakban a vízen. Az más kérdés, hogy nem mindenki szeret egész éjjel vízben ringatódzni.

Végülis mit válasszunk? Nehéz ügy.
Különösen, ha még a nemzeti sajtosságokat is figyelembe vesszük. A hedonista amerikaiak kifejezetten a puha ágyakat kultiválják - a Fülöp-szigetiek meg gyékényen alszanak. A Fülöp-szigeti Mindanao szigeten, orvosi munkám során, nem egyszer én is azon aludtam – és gyorsan megszoktam. Igaz, arra már képtelen voltam, amit nem csak a Fülöp-szigetieknél, de számos más távol-keleti országban is láttam: hogy a sarkamon üljek, pontosabban guggoljak. Öt perc után feladtam, mert mindenem fájt. Pedig több millió ember nem tévedhet. Láttam rudakon malájokat, órák hosszat guggolva ücsörögni, cseverészni– tisztára, mint a madarak a villanydróton. De nyilván pihentető a számukra, amit egyébként a gyógytornászok is megerősítenek. Szerintük a gerinc fiziológiás görbületei így kerülnek optimális helyzetbe.
Egyébként ez a guggolás is bizonyítja, hogy az éjszakai pihenés és a nappali testhelyzet szorosan összefügg. Az arabok szintén nem kényeztetik magukat puha ággyal - náluk a perzsaszőnyeg nem gazdagságuk szimbóluma, hanem egyszerű fekhely. Viszont a kutatók rájöttek arra, hogy imájuk mozdulatai, a térdelő helyzetből negyvenszer előre történő leborulás - kifejezetten gerincvédő mozgásfolyamat, igazi gyógytorna. Tehát nem terheli, hanem jól átmozgatja, ellazítja a gerinc izmait. Egyébként az ortopédiai szakkutatások is bebizonyították, hogy jóval kevesebb a gerincfájós, a mohamedán országokban. (Igaz a vizsgálatokat férfiak körében végezték. Márpedig ezeken a tájakon a keményebb fizikai munkát, a cipekedést máig a nők végzik.
Aki Magyarországon lumbágója miatt fordult már reumatológushoz, sokszor hallhatta az ismétlődő tanácsot: két kilónál többet nem cipeljen.
A különböző buddhista testgyakorlatoknak, táncoknak, harcművészeteknek is az az alapja, hogy rafinált, harmonikus, folyamatos mozgással folyamatosan optimális helyzetben tartsák a gerincoszlopot.
Sok mindenről nem volt módunk szólni. Például arról, hogy az idősek, a rosszabbul mozgók ágya legyen magasabb, arról könnyebb feltápászkodni. Vagy, hogy a párna nagysága, keménysége (esetleg hiánya), de az ágynemű, a takaró is befolyásolhatja álmunkat.

Ismétlem: nehéz ügy az ágy.


Dr. Nemes János



Lap teteje  
Magunkról Szolgáltatásaink Tudatosan az egészségért Hálózat
Bejelentkezés Képek Elérhetőségeink Egészségpénztárak